Multidisciplinaire praktijk


voor kinderen en volwassenen
 
 
 


Nicole Dewinter
 
Bachelor in de Toegepaste Psychologie
ACT-therapeut/
Burn-out coach/
Jobcoach in samenwerking met K-onsult
Erkend sensikidscoach
Psychotherapeut i.o.
Erkend Sensi-kids Coach

0497/829681


Na mijn opleiding Bachelor Toegepaste Psychologie startte ik mijn loopbaan in het Universitair Ziekenhuis te Antwerpen waar ik een ruime ervaring opdeed als diagnostisch/therapeutisch medewerker voor kinderen en jongeren met leer- en ontwikkelingsstoornissen. Momenteel werk ik als zelfstandig psychologisch consulent met kinderen, jongeren en volwassenen, zowel individueel als in groep.

Kinderen en jongeren:

* Studiecoaching (in het kader van AD(H)D, ASS, hoogbegaafdheid, faalangst, onderpresteren…)
* Advies en ondersteuning op het gebied van hooggevoeligheid/hoogbegaafdheid
* Aanpak van onderpresteren

Volwassenen:

We gaan door gebruik van ACT (Acceptance and Commitment Therapy, een therapievorm binnen de gedragstherapie), ervoor zorgen dat je een meer waardevol leven kan leiden, m.a.w. dat je leeft op een manier die strookt met wat echt belangrijk voor je is en waar je energie van krijgt. In ACT wordt mensen geleerd zich te richten op zaken die ze op directe wijze kunnen beïnvloeden, zoals hun eigen gedrag, in plaats van controle proberen te krijgen over ervaringen die niet direct beïnvloedbaar zijn, zoals emoties en gedachten. Dit houdt in een acceptatiegerichte houding ten aanzien van deze emoties en gedachten. In ACT spreekt men over “psychologische flexibiliteit”: hoe hoger die flexibiliteit, hoe minder kans op psychische klachten. Men gaat er dus naar werken om psychologisch flexibeler te worden door te werken aan 6 vaardigheden:
1. Acceptatie: Stoppen met vechten tegen emoties, gedachten, impulsen en ze niet meer verdringen of vermijden. Zo leer je aanvaarden dat je je niet goed voelt i.p.v. allerlei dingen te gaan doen zodat je van dat gevoel af bent.
2. Defusie: Een gezonde afstand tot gedachten nemen. Dit geeft je de vrijheid (terug) om het ‘advies’ dat je brein je geeft op te volgen, of niet.
3. Contact met het hier en nu/mindfulness: Met je aandacht niet steeds in je hoofd zitten, bij het verleden of in de toekomst, maar bewust aanwezig zijn in het hier en nu en jouw ervaringen te observeren zonder deze te willen vermijden of controleren.
4. Jezelf als context: Het jezelf leren zien in samenhang met je omgeving. Je problemen zijn niet wie je bent. Je leert om het standpunt van de observeerder in jezelf in te nemen zodat je niet opgeslorpt wordt door negativiteit.
5. Waarden: Leren bepalen wat echt waardevol is in het leven. Wat wil je echt, los van alle verwachtingen en druk van anderen? Wie wil jij zijn?
6. Toewijding aan waarden: Leren leven volgens de waarden die je zelf bepaald hebt. Zo ga je je gedrag stap voor stap veranderen en kunnen doen wat je écht de moeite waard vindt.
        
 

Melkerijweg 9 B
2240 Zandhoven
Tel : 03/295.15.00
Fax : 03/295.15.09
info@therapiecentrum-zandhoven.be